Finans og økonomi

Apple blokkerer nordmenn fra å kjøpe Apple Watch

Dinside Selv i netthandelens tidsalder finnes det varer som er utenfor rekkevidde for oss nordmenn. Ikke alle nettbutikker sender til Norge, og ikke alle varer er ment for norske kunder.

Et eksempel er smartklokka Apple Watch. Den er ikke lansert i norske Apple Store ennå, og utenlandske Apple-butikker sender ikke til Norge.

Løsningen hittil har vært såkalt «freight forwarding», altså godsvideresending. Det vil si selskaper som tilbyr deg å bestille varer fra amerikanske nettbutikker til deres amerikanske postadresse, for så å sende varene videre til deg for en slump penger.

Det høres ut som et vanntett opplegg, men som Eilif Kiland nylig fikk erfare: Det er det ikke.

LES OGSÅ: Vi testet videresending fra USA med JetCarrier, hvordan gikk det?

 (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

BARE PÅ NETT: Salget av Apple Watch foregår foreløpig kun på nettet. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

Bestilte, men ble nektet

– Jeg gjorde et ivrig forsøk på å få tak i det første partiet Apple Watch, forteller Kiland til Dinside.

Han satt klar, og ett minutt etter salget startet var ordrebekreftelsen fra amerikanske Apple Store i boks. Men dagen etter fikk han en e-post: «Vi sender ikke til godsvideresending-adresser. Derfor er bestillingen din kansellert».

– De lar seg ikke lure, smiler Kiland.

– Apple Store kontrollerer denne lanseringa til de grader.

LES OGSÅ: Anmelderne av Apple Watch mener du trolig ikke trenger en

 (Foto: EILIF KILAND)

NO WAY TO NORWAY: Her er e-posten Kiland fikk fra Apple. De nekter å sende klokka når den skal sendes ut av landet. (Foto: EILIF KILAND)

Beklager på Facebook

Med 13 års fartstid fra Komplett.no bak seg, må Kiland kunne kalles en ekspert på netthandel, og det er slettes ikke første gang han handler på denne måten. Men det er altså første gang han opplever at butikken setter seg på bakbeina.

– Jeg er ikke overraska, og jeg skjønner godt at Apple gjør det. Men som kunde er det jo irriterende, sier Kiland.

Selskapet han brukte, Borderlinx, er fullt klar over problemet.

– Amerikanske Apple har hatt restriksjoner en stund, og nå har også britiske Apple slike på plass, forteller en ikkenavngitt talsperson i Borderlinx på e-post til Dinside.

– På grunn av eksportregler har noen merker bestemt å ikke sende til selskaper som Borderlinx.

LES OGSÅ: Hjelper ikke med postboks i USA – Nike og Puma vil ikke sende varene via frakttjenester som JetCarrier

Samme problem tidligere

Dinside har forsøkt å få Apple til å kommentere reglene. Tradisjonen tro har vi ennå ikke hørt noe fra dem. Men JetCarrier, den mest kjente videresenderen her til lands, vil gjerne prate.

– Da den første iPhone-en ble lansert gikk det utrolig mange fra USA til Norge. Så mange at Apple kontakta oss, og sa at vi ikke fikk sende flere, forteller daglig leder Peter Lirvall til Dinside.

JetCarrier opplevde da den første og siste organiserte blokkeringen av bestillinger fra en amerikansk nettbutikk. Siden har hverken Apple eller andre blokkert dem fordi de er en videresender.

– Det er mange av våre norske kunder som har fått bestille Apple Watch. Klokkene har ikke kommet ennå, men det ser ut som det skal gå fint, sier JetCarrier-sjefen.

LES OGSÅ: Mener netthandel fra utlandet var enklere før den nye 350-kronersgrensa

 (Foto: APPLE)

UNIK? Kunder har ulike erfaringer med å handle Apple-produkter fra USA til Norge. Men også tidligere har de stanset videresending. (Foto: APPLE)

Hvorfor nekter Apple?

Foruminnlegg viser at blant annet østeriske kunder opplever det samme som Kiland; Apple nekter videresending av klokka. Hvorfor kan vi ikke vite uten at Apple svarer.

Lirvall i JetCarrier mistenker at Apple kan se an erfaringen med den aktuelle videresenderen. Kanskje de også ser an tilgangen på varen, eller hvorvidt den er lansert i alle markeder. Slik handel kan også bli blokkert for unngå svartehandel, eller for å verne om sine markeder.

Det er uansett ikke første gang Apple setter ned foten. I 2013 blokkerte de videresending av iPhone 5S, og i fjor kansellerte de iPhone 6-ordre, ifølge diverse foruminnlegg.

LES OGSÅ: DHL gjetter fraktprisen så pakker havner over momsgrensa

Slik fungerer godsvideresending

  • 1. Du kjøper varen på vanlig måte, og oppgir videresenderens postadresse.
  • 2. Videresenderen mottar varen og tar i mot betaling fra deg. Ofte kan du da forhåndsbetale fortollingskostnader.
  • 3. Pakken blir så sendt til din egen postadresse.
  • Noen krever at adressen registrert på bankkortet ditt er den samme som postadressen du oppgir. Dette ordner du i så fall ved å ringe banken på forhånd. Adressen kan så endres tilbake til din egen.

Prøver igjen

Poenget er uansett at videresending av varer ikke er et vanntett opplegg. Vi har omtalt dette tidligere også; hvordan noen butikker siler ut postboks-adresser, eller norske IP-adresser. Og du har ingen rett til å kunne handle fra butikker som egentlig ikke sender til Norge.

Men så lenge butikken tilbakebetaler pengene, skal du i alle fall ikke tape økonomisk på trøbbelet. Så hold pengene borte fra videresenderen inntil du vet at du faktisk får varen din.

– Jeg skal prøve meg på en ordre fra England, smiler dingsefantasten Kiland.

– Men nå er jeg så langt bak i køen at jeg kanskje heller skal fly bort selv.

LES OGSÅ: «E-mynt» og kortlesere på 90-tallet – ekspertene tvilte på at netthandel kom til å ta av

Kilde for: Data – DinSide.no