digital markedsføring
Teknologi

Digital Markedsføring er kommet for å bli

Nå som vi er kommet til en tidsalder hvor teknologi blir raskt oppdatert og fornyet, så er det også viktig å oppdatere måten vi tenker og bedriver forretning på. To av de store ulempene med vanlig markedsføring i forhold til digital markedsføring, er at det kun går i enveis kommunikasjon og tilbakemeldinger man får ikke skjer i sanntid. Det gjør det midlertidig med digital markedsføring.

Digital markedsføring gjør som ordet sier, at det bringer det hele til det digitale. Det åpner for toveis kommunikasjon mellom de ulike partene. Tilbakemeldinger og rapporter skjer umiddelbart og gjennom data så er det en hel haug med informasjon som kan analyseres. Dette vil spare deg mye tid, men også sikre at dataene er korrekt.

hva er digital markedsføring

Her er noen få eksempler på digital markedsføring:

  • Man har det som kalles PPC eller Pay per click
  • Innholdsmarkedsføring
  • Det som er sponset innhold
  • Markedsføring gjennom sosiale medier
  • Inbound marketing
  • SEO
  • Markedsføring gjennom E-post
  • Affiliate marketing

Uante muligheter

Mulighetene der ute er så mange. Så hva en burde satse på for å ikke kaste bort tid og ressurser, kan være svært viktig. Slik som med mye annet i livet, så bør man ha en strategi. Dette for å gjøre tiden og pengene en har investert, mest mulig effektiv for å nå de menneskene man ønsker på den beste mulige måten.

Dersom du ikke helt vet selv hvordan å oppnå virksomhetens mål eller har ønsket eller tiden til å lære om digital markedsføring, kan man kjøpe disse tjenestene. Det er en del som tar slike fag på skolen, mange tar mange år på skolen for å lære relevante teorier og få øvelse innen faget.

Innholdsmarkedsføring

Men som mye annet så kan en tilegne seg dette på egenhånd.  Men også som alt annet, så krever dette engasjement og mye dedikasjon. Noe av det viktigste er det å kunne trives med å forske og tilegne seg ny kompetanse innen feltet.

Det å kunne forstå verdien av ting og videreutvikle seg og se løsninger der andre ser ingenting.

Man bør for eksempel:

  • Samle informasjon om de mulige type kunder som man ønsker å nå og mulige retninger en kan gå.
  • Gjøre analyse av dataen som er blitt samlet inn.
  • Utvikling av egen kommunikasjonskanal hvor man kan få direkte informasjon til kunden og de kan nå deg.

Overlat digital markedsføring til noen som kan det

Dersom man allerede har en virksomhet og selger varer eller tjenester, vil overgangen til digital markedsføring bli en øyeåpner. Ved riktig og god strategi kan salget mangedobles innen meget kort tid. Hvis en tar for seg en nettbutikk så er dette et svært godt utgangspunkt når en snakker om digital markedsføring.

SEO

For en nybegynner på dette feltet så kan det være vanskelig, uoversiktlig og mye komplisert å sette seg inn i. Det anbefales å kjøpe denne tjenesten fra noen som er spesialister og kan sette i gang fra dag en med en målrettet kampanje. Noen føler kanskje at prislappen er noe høy og vil forsøke selv før en leier inn et firma som gjør denne jobben. Den totale prisen kan til slutt mest sannsynlig bli høyere ved å teste seg rundt og miste fortjenester ved manglende kompetanse.

Gå etter kundene

De som er virkelig dyktig med digital markedsføring vet hvordan en manøvrerer seg rundt på nettet. Første regel må være å gå der kundene befinner seg. Liten vits i å sette i gang med en massiv målrettet kampanje med salg av ski til et sted som Maldivene. Dette er et høyst overdrevet eksempel, men det gir mening i at man velger geografiske områder hvor en satser på ulike produkter.

Man kan ved hjelp av målrettede markedsføringskampanjer gå etter kundene der de er og endre det ut fra hvordan en velger områdene. Det har aller mest å gjøre med hva slags produkter en skal selge.

tradisjonell markedsføring

Til forskjell fra tradisjonell markedsføring så kan en med de digitale mulighetene endre målgruppe og -sted veldig kjapt. Ser en for seg Norge og skal for eksempel selge badetøy, da vil det være naturlig å satse på enkelte områder mer intenst enn andre i perioder.

Enkelte landsteder kan få vår og sommer mye tidligere enn andre steder og dermed gir det mening å gå mer aggressivt ut på disse stedene først.

  • Geografiske områder
  • Sesongbaserte valg
  • Situasjonsbaserte valg

Hvem er kundene?

Å ha kjennskap til brukergruppene på ulike typer plattformer er svært viktig når en driver med digital markedsføring. Med plattformer så kan man for eksempel tenke seg Facebook og Instagram. Brukerne av disse plattformene er ofte en del forskjellig selv om noen overlapper.

Facebook har gjerne en litt eldre brukergjennomsnitt enn Instagram og dermed vil det være gunstig å drive målrettet digital markedsføring på en av disse for spesielle produkter. Dette er noe de som driver med denne typen markedsføring har god kjennskap til og vil kunne komme med anbefalinger som passer til det produktet det gjelder.

Kilde: https://mementor.no/digital-markedsføring/