Mobil

Telenor vil ikke ta ansvar for svindlede kunder

Dinside Siden fredag har mange nordmenn blitt oppringt av et nummer fra Latvia, skriver blant annet Dagbladet.

Nummeret ringer så kort at du ikke klarer å ta telefonen, slik at du blir nødt til å ringe nummeret opp igjen om du lurer på hva det var.

Og det er akkurat det svindlerne vil, for nummeret er taksert som en teletorgtjeneste, hvor pengene havner i svindlernes lommer.

Telenor legger på sin side ansvaret over på kundene, og nekter å dekke tapet.

LES OGSÅ: Slik slapp faren å betale sønnens sexprat til 12.800 kroner

Forsøkt sperret

Først ble det sagt at nummeret kosta mange hundre kroner minuttet. Men ifølge Telenor skal det dreie seg om fem kroner.

Men nøyaktig hvordan tjenesten er utformet, og hvor mange som er rammet, vet de ikke.

– Man må bruke sunt bondevett, og ikke ringe opp numre man ikke kjenner, sier informasjonssjef Per A. Meling til Dinside.

DEKKER IKKE TAPET: Informasjonssjef Per A. Meling i Telenor forteller at de ikke vil hjelpe kundene sine. (Foto: TELENOR)

DEKKER IKKE TAPET: Informasjonssjef Per A. Meling i Telenor forteller at de ikke vil hjelpe kundene sine. (Foto: TELENOR)

Han forteller at de forsøker å sperre svindlerne ute fra nettet, men at dette er vanskelig da de stadig bytter nummer. Telenor har heller satset på å informere kundene via media, ifølge Meling.

Både informasjonsarbeidet, og de relativt små beløpene, har bidratt til vurderingen om at kundene selv må stå ansvarlig for eventuelle tap.

LES OGSÅ: Sperr abonnementet for SMS-tjenester – kan spare foreldre og uoppmerksomme for tusenvis av kroner

Får betalt for svindel

Svindlerne vil ha pengene dine, og bruker Telenor som mellommann. Dette skal operatøren ha betalt for, og Telenor tjener derfor penger på denne type svindel. Hvor mye, kan ikke Meling svare på.

– Hvorfor er dere villige til å stå som mellommann, og kreve inn penger fra kundene deres til rene svindlerne?

– Vi kan aldri stoppe person A å ringe person B. Vi har valgt å ha en åpen modell, og så lenge tjenestene forholder seg til norsk lov er det greit, sier Meling.

– Men denne tjenesten forholder seg vel ikke til norsk lov?

 (Foto: PER ERVLAND)

UENIG: Juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet mener operatørene må ta ansvar på lik linje som bankkortene. (Foto: PER ERVLAND)

– Nei, langt i fra. Men vi kan ikke hindre dette, og mener at det må være et ansvar hos kunden å ta regninga. De vi kan hindre, er de som vil opprette avtaler med oss om å levere tjenester, svarer Meling, og sikter til CPA-avtaler, noe de ikke har med disse svindlerne.

MER OM CPA: Ikke betal rådyre SMS-tjenester som bryter reglene!

«Fullstendig urimelig»

Operatørene viser ofte til vilkårene kundene godtar, hvor det står at kunden selv er ansvarlig for mobilbruken, og nekter å dekke tap etter svindel som havner på telefonregninga.

Samtidig har Forbrukerombudet i mange år jobbet for å få mobiloperatører til å ta mer ansvar.

De mener at bransjen bryter finansavtaleloven slik de holder på i dag. men forhandlingene om dette pågår fortsatt, blant annet fordi operatørene nå hiver seg på mobilbetaling i butikk, som gjør saken enda mer komplisert.

– For å sette det på spissen: Operatørene opptrer som pengeinnkrevere for utenlandske svindlere. Alle ser at det virker fullstendig urimelig, sier juridisk direktør Frode Elton Haug i Forbrukerombudet til Dinside.

LES OGSÅ: Alle taper på femsifra telefonnumre – unntatt operatørene

Du kan klage

Betaler du noe på nettet som viser seg å være ren svindel, kan du kreve tapet dekket av betalingsformidleren, som VISA. Går du i samme fella på mobilen er du altså dårligere stilt. Men Haug mener at kunder som har blitt lurt uansett kan klage.

For operatøren kan neppe slås fast at det foreligger noen klar avtale mellom deg og svindlerne, slik lovverket krever for at noen kan kreve betalt.

– Det som er synd, er at fryktelig få vil gå videre med saken når det gjelder fem kroner. Derfor burde mobiloperatørene bare stryke disse kravene fra regningene til folk, sier Haug.

GUIDE: Slik klager du på dyre overraskelser på telefonregninga

Kilde for: Mobil – DinSide.no