Finans og økonomi

– Han kunne drept seg selv. Og oss.

– Vi er oppbrakt, skremt. Enkelte folk lærer aldri og tar livsfarlige sjanser. Til slutt så bare smeller det.

Kjell Kristoffer Stigen er rystet. Det var lørdag sist helg at han og konen, og sønnens familie, var på vei hjem fra campingferie. Både far og sønn ser på seg selv som to erfarne caravansjåfører og kjører som regel alltid etter hverandre.

Ga gass mot bakketopp

Denne dagen er trafikken omtrent i kolonne innover mot Matretunnelen i Masfjorden. På grunn av krabbefeltet er det mange som etter hvert vil haste forbi.

En av dem, en blå Citroën, vil Stigen og familien aldri glemme. Føreren hadde bestemt seg, og idet de nærmet seg en bakketopp på Matrefjellet, sto han på gassen.

Sønnen og familien er bare sekunder fra å havne midt i en frontkollisjon.

– Han kunne drept seg selv. Og oss, sier Stigen.

Han kjører med kamera på dashbordet og klarte å filme hele seansen.

– Enkelte steder er det så mye grisekjøring at jeg har videokameraet på hele tiden.

Les også: Denne fotoboksen har tatt flest råkjørere i år

– Kom i voldsom fart

I videoen kan du se hvordan sønnen står på bremsen, idet bilisten som vil forbi holder på å krasje med en motgående bil. Sjåføren klarer akkurat å smette seg inn i riktig kjørefelt.

– Han kom i en voldsom fart, forteller Stigen.

– Jeg bremset noe ned, slik at han kunne komme til mellom min sønn og meg. I stedet kjørte han bare på. Jeg tenker på sønnen og svigerdatteren min foran oss – hadde det smelt, er jeg sikker på at de hadde omkommet.

Stigen har kjørt med caravan i 30 år. Aldri før har han opplevd en lignende hendelse.

– Vi som kjører med caravan er opptatt av ikke å skape irritasjon i trafikken. Vi kjører for eksempel mye ut, men når alle ligger i kø i en 80-sone, synes vi det er greit at vi også kjører der.

– Han her må ha kommet i 100 – minst.

Les også: Nordmenn tar større risiko når de kjører i utlandet

– Bakketopp er livsfarlig

Knut Olav Røssland Nestås, distriktsleder i Trygg Trafikk Hordaland, sier at forbikjøring i bakketopp er «no go».

Det er også ulovlig i henhold til trafikkreglene, påpeker han.

– Det burde være selvforklarende at det er absolutt livsfarlig å kjøre forbi i en bakketopp. Dessverre ser vi at det skjer igjen og igjen, sier Nestås.

I statistikk over trafikkulykker er det absolutt mest av møteulykker. Omtrent fire av 10 av alle dødsulykker skyldes nettopp slike hendelser.

Sjåfører som vurderer å kjøre forbi andre, har et særlig ansvar for at det skjer på en trygg måte.

Enhver person bak rattet skal også vite at veibanen er fri for hindre i lang nok tidsstrekning fremover, fremhever Nestås fra Trygg Trafikk.

– Forbikjøring er noe av det mest krevende vi sjåfører gjør. Regelverket i trafikken kan være ullent, men med forbikjøring er det krystallklart, og det er krystallklart for en grunn, sier Nestås.

Les også: Flere unge dør i trafikken enn av vold, alkohoxl og sykdom

– Mest redd i Norge

Foreløpige tall fra januar til juli i år, viser at 67 personer har mistet livet på norske veier. Det er ifølge SSB nærmere 40 prosent færre enn samme periode i fjor.

Stigen og familien har bestemt seg for å dele videoen i media for at andre trafikanter skal ta lærdom.

– Det gjelder aldri å ta sjanser med slike forbikjøringer som dette. Det er en fast regel. Kjør med vett!, oppfordrer han.

Snart skal Stigen og konen til Polen på caravanferie.

– Men jeg er mest redd for å kjøre i Norge.

Kilde for: BT.no – Økonomi