Mobil

Sjekk 4G-hastigheten før ferien

Dinside Har du bestilt et mobilabonnement fra en operatør som reklamerer for lynrask surfing, men sliter likevel med tregt nett når du surfer på mobilen? Da kan det være lurt å sjekke hvor raskt nettet faktisk er der du oppholder deg før du velger mobilselskap.

Fungerende forbrukerombud, Bente Øverli, mener mobiloperatørene må ta ansvar og gi bedre informasjon.

Dinside har også tidligere skrevet om hvordan markedsføringen av 4G har vært problematisk.

Ikke godt nok

Øverli oppfordrer i en pressemelding kunder som bruker mobildata om å sjekke hvilken hastighet de faktisk får der de oppholder seg.

Forbrukerombudet understreker at flere mobiloperatører ikke gir god nok informasjon til kundene sine om hvilke surfehastigheter de kan forvente.

– Forbrukerne har krav på å vite hva de faktisk får når de bestiller et abonnement. Man kan ikke reklamere med «superfart» uten å opplyse om hvilke fartsdempere man vil møte på veien, sier Nergård videre.

LES OGSÅ: Chess brukte bursdag som «hemmelig passord»

 (Foto: FORBRUKEROMBUDET)

VÆR OPPMERKSOM: Fungerende forbukerombud Bente Øverli, oppfordrer mobilkunder til å sjekke hvilken hastighet de ulike operatørene faktisk kan tilby. (Foto: FORBRUKEROMBUDET)

Sammenligne tilbud

Mobilselskapene er pålagt å informere om hvilken nedlastingsfart forbrukerne kan forvente ved normal bruk, og hvilke faktorer som kan påvirke hastigheten, slik at kundene kan sammenligne tilbudene fra de ulike leverandørene.

– Dette er et marked som det er vanskelig for forbrukerne å orientere seg i. Derfor er det viktig at de får klar og tydelig informasjon, slik at de enkelt kan vurdere ulike tilbud opp mot hverandre, sier Nergård videre i pressemeldingen.

Til Dinside forklarer Øverli at det ikke er ett spesielt selskap som skiller seg negativt ut, men at informasjonen er for dårlig blant alle selskapene.

Sjekk selv

Både Netcom og Telenor har dekningskart hvor du kan sjekke hvilken hastighet du vil oppleve i de områdene du skal oppholde deg i sommer.

 (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

DEKNINGSKART: Slik ser dekningskartet til Netcom ut når du går inn og sjekker hvor rask hastigheten er der du oppholder deg. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

Også på dette området kan det være lurt å sjekke om din mobiloperatør faktisk holder det den lover ut ifra kartet.

Forbrukerombudet understreker at de har gjort mobiloperatørene godt kjent med kravene til informasjon rundt hastighet, og at det vil bli gjennomført flere tilsyn til høsten.

– Vårt hovedbudskap er at vi vet at de fleste operatørene er klar over reglene, men at de likevel ikke får nok oppmerksomhet. Ofte må forbrukeren helt inntil skjermen, eller passe på at han ikke blunker akkurat når informasjonen blir gitt, understreker hun.

– Skulle det dukke opp ny informasjon eller nye brudd i løpet av sommeren, vil vi også se på dette i august. De balanserer helt nederst på hva som er innenfor regelverket, avslutter hun.

Forbrukerombudet har tidligere varslet at de også vil følge med på markedsføringen av 4G+.

LES OGSÅ: Fem batterityver du kanskje ikke visste om

Stjeler batteritid

En annen viktig ting å tenke på når det kommer til hastigheten på mobilnettet, er det som skjer med batteriet ditt.

Hvis du har skrudd på 4G fordi du er i et område hvor du forventer høy hastighet, uten at dette stemmer, vil batteriet ditt bli tomt for strøm veldig mye fortere.

Når 4G er aktivert på telefonen vil den nemlig konstant lete etter et 4G-nett å koble seg på, og den letingen trekker strøm fra batteriet. Med mindre du har 4G-dekning stort sett hvor enn du ferdes, kan du derfor være tjent med å ta til takke med 3G-dekning slik at telefonen ikke bruker strøm på å søke etter 4G-sendere.

LES OGSÅ: Hvilke operatører bruker Telenors og Netcoms nett?

Stemmer din surfehastighet med den hastigheten mobiloperatøren din skryter av i reklamene sine? Informer oss gjerne om avvik i kommentarfeltet under.

Kilde for: Mobil – DinSide.no