Finans og økonomi

Teknisk Ukeblad misbrukt i Facebook-svindel

Dinside «Utrolig! Fantastisk nyhet! Benytt deg av tilbudet før det er for sent!» skriver Facebook-sida «TekniskUkeblad» i en post som sprer seg blant nordmenn i disse dager.

Problemet er bare at det overhodet ikke er noen fantastisk nyhet, og at den uansett ikke kommer fra det velkjente mediet Teknisk Ukeblad.

Noen har stjålet navnet, og forsøker å lure deg.

LES OGSÅ: Ekspertene mener Facebook må skjerpe seg – slik fjerner du svindel fra Facebook

Tilbud er konkurranse

Facebook-sida «TekniskUkeblad» er ett mellomrom fra å hete det samme som Teknisk Ukeblad (TU) sin egen side. Den falske utgaven ble opprettet 20. mars, og spydde så ut fem lenker til TU sine artikler.

 (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

FALSK NYHETSSIDE: Du blir sendt videre til denne sida, som bare inneholder ren fiskjon for å få deg til å gå videre til et skjema. Her har prisen forøvrig økt fra én til fem kroner for en iPhone. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

Det sjette innlegget er en lenke til tekniskukeblad.com, med den «fantastiske nyheten» om «hvordan nordmenn kan få den splitter nye iPhone 6 for 1 krone». Bakmennene har spyttet penger inn i innlegget, slik at det dukker opp i nyhetsstrømmen til intetanende nordmenn.

Lenken peker til den falske siden tekniskukeblad.com, men sender deg videre til dailyconsumerstories.com. Her uttaler etter sigende Apple at fallende markedsandeler i Norge har tvunget dem til å kjøre en «vanvittig kampanje». For å benytte deg av tilbudet blir du bedt om å gå til en nettside og fylle ut et skjema.

Men leser du teksten under skjemaet ser du at dette er en iPhone-konkurranse, hvor du samtidig må takke ja til et medlemskap i Jobform.com for 400 kroner måneden. Med andre ord: Alt er en svindel.

LES OGSÅ: Nordmenn tagges i svindelannonser på Facebook

Jobber for å stenge

– Vi ser alvorlig på dette. Noen prøver å utnytte vår troverdighet for å få klikk på tvilsomme annonser, sier TU.no-redaktør Svein-Erik Hole til Dinside.

Straks de ble klar over misbruket, satt de i gang med å få det stanset. Facebook ble kontaktet for å stenge siden, det samme ble leverandøren som huser det falske domenet tekniskukeblad.com.

– Heldigvis er både Facebook og Google opptatt av å bevare egen troverdighet og et sunt annonsemiljø, så de pleier å slå ned på det som av saklige grunner blir innrapportert. Selv om det kan ta noen dager, forteller Hole.

På skrivende tidspunkt er svindelen fortsatt i gang, men forhåpentligvis vil dette tilfellet snart forsvinne.

LES OGSÅ: «Slankemidler» og «lettjente penger» florerer. Kommer Facebook-brukerne til å holde ut?

 (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

LES ALT: Her er skjemaet du skal fylle ut for å få din iPhone. Men teksten forteller at det er en konkurranse, og at du takker ja til et kostbart abonnement. (Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE)

Spørsmål om tillit

Som Hole sier: Svindlerne misbruker troverdigheten til Teknisk Ukeblad.

For om Teknisk Ukeblad faktisk hadde skrevet en artikkel om at du kunne fått en iPhone til én krone, hadde du tatt det langt mer seriøst enn om nyheten hadde poppet opp i en tilfeldig e-post.

Vi ser stadig eksempler på liknende metodikk, for eksempel misbruk av Microsoft-navnet i telefonsvindel, diverse svindel som misbruker matbutikker og hvordan annonsører forsøker å få annonser til å virke som innhold fra troverdige kilder. Uten at sistnevnte er svindel, såklart.

LES OGSÅ: – Bankenes e-poster ser ut som phishingen de selv advarer mot!

Slik avslører du dem

Det en rekke faktorer som gjør at du kan gjennomskue Teknisk Ukeblad-svindelen, og de samme faktorene kan du bruke for å ikke bli lurt av lignende forsøk:

Som katt og mus

  • – Våre systemer fanger opp mange annonser som bryter reglene, men annonsører som vil bryte reglene forsøker hele tiden å finne nye veier rundt. Facebook jobber selvfølgelig konstant med å utvikle og forbedre systemene og prosessene, for å gjøre det vanskeligere for svindlerne, har talsperson Frida Löwengren i Facebook tidligere fortalt Dinside.
  • Om du ser nøyere på Facebook-siden ser du raskt at den ikke kommer fra TU selv. For eksempel skrives det faktisk at det er en slags fan-side, med lenke videre til TU sin ekte side.
  • At du skal kunne få en iPhone for én krone, uten å binde deg opp mot en mobiloperatør, høres for bra ut til å være sant. Som alltid: Da er det også det.
  • Nettsiden du blir sendt til i første steg sender deg fra ett domene til et annet. Dårlig tegn. Uansett hva slags lenker du trykker på, blir du sendt til konkurransen. Dårlig tegn. Språket er faktisk godt, så dette potensielle tegnet kan man ikke stole på i dette tilfellet, og det blir nok også stadig vanligere.
  • Skjemaet du blir bedt om å fylle ut forteller deg i klartekst at det er en konkurranse som krever et kostbart abonnement. Så les vilkårene godt før du deltar i konkurranser.

LES OGSÅ: Ser du forskjellen på en ekte e-post og phishing? Her er tegnene du bør være obs på

Kilde for: Data – DinSide.no